Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, January 12, 2011

Kurniaan Terindah



Cerita ni bukan nk bagi org meluat membace sbb asyik2 pasal baby n preagnant je aku nk tuliskan (tulis ke??? taip lah )..Tapi peduli pe klu de sape2 nak kate am xde topik lain kan, ade aku kesah!!!!...

Begini ceritanya pagi td seawal Jam 8 pagi aku bawa Qayyum pi cari serapan niat nk beli nasi lemak tp dh sampai kedai tukar selera plak beli roti canai.. sesampai je depan meja tebar roti canai tu...

aku: Cik.. roti canai 3 keping ye

Makcik : boleh tp tunggu ye blum de yg masak.

aku : boleh... sambil senyum kambing.

tetiba nak jd cite pasal tajuk aku kali ni..

Makcik : Kakak..... ( gelaran dia panggil aku dr aku sekolah rendah, tp sume bdk perempuan dia panggil kakak hikhik.. ) ni dah berapa bulan ? ni adik dh berape umur? (merujuk kepada Qayyum )

aku: dh 3 blan lebih,dia ni dh setahun 4....(sambil aku perhatikan Qayyum yg sdang kejar ank kucing)
Makcik : sepupu kakak dh 4 bln ye..ank dia ngan ank kakak sape yg tua?

aku: agaknyer lah dia dh 4bln, ank saya lg tua ank dia blum setahun lg.

makcik: anak acik blum de lg(dgn muke yg sebak) kdgn2 org tanye acik jawab blum de rezeki..klu balik rumah acik x tanye dia tanye dkat suami dia, nk tanye dia takut sensitif plak kan. Acik ckap je x kesah tp dlm hati kesah tgk org lain bawa cucu jln, kdng2 sampai cucu org lain acik belikan baju.

aku : ( nak bagi ayat penyedap hati buat makcik tu ) sabar lah cik rezeki tu ada cuma cepat dan lambat je...pekare ni klu org dh kawen di tanye sensitif sgt2...

tu lah perbualan aku dgn makcik tu sementara roti canai tu masak..

De satu artikel menulis tentang petua dari Nabi Muhammad SAW tentang agar dikurniakan anak, aku ambil dari blog salah seorang hamba Allah


Mengenai pasangan tidak mempunyai anak setelah bertahun2 mendirikan rumahtangga, Abu Hanifah meriwayatkan di dalam Musandnya dr Jabir b. Abdullah r.a bahawa seorang lelaki pernah berjumpa Nabi SAW.

" Ya Rasulallah ! sudah lama sy mendirikan rumahtangga tp blum dikurniakan anak pun "

Nabi SAW menjawab dlm sabdanya:

" Dimana (keadaan) engkau dengan banyak istighsar dan dengan banyak bersedekah, kerna dua hal ini boleh menganugerahkan buah hati (anak) "

manusia sekadar berusaha hanya Allah SWT yg menentukan berjaya atau tidak. Sesungguhnya 1 daripada kewajipan akidah seorang muslim ialah berusaha dan terus berusaha dan berserah pada Allah SWT dan selalu bersangka baik padaNYA, Yakin yang AllahSWT tidak pernah mencipta satu penyakit tiada ubatnya.


mungkin de yg fikir :

alah ni petua biasa dn xde bukti nk ianya berkesan. lg pun pe kaitan dgn istgfar dgn sedekah dgn org nak hamil?

tapi bg aku pe petua atau ajaran Rasulullah SAW pasti de hikmah nyer dan pe yg perlu kite buat usaha tanpa putus asa dan niat itu semata-mata kerana Allah SWT, INSYALLAH pasti de kejayaan

Dlm hati ni terdetik kalaulah aku ditempat mereka tentu aku x dpt nk tempuhi semua tu..

No comments: