Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 23, 2010

Permata Hatiku MQD dan Sebalik kelahirannya..

Permata hati mama & papa....



Nama : Muhammad Qayyum Dhanial Bin Fariff (MQD)

DOB : 09 / 09/ 2009 19 Ramadhan 1430

Berat : 3.20 kg ( time lahir )

Tinggi : 50 cm ( time lahir )



Wahh rajinnye aku hari ni entri pagi2 lagi..Aku nak cerita tentang anak aku yang sorang ni. MQD adalah singkatan aku buat dr nama penuh dia yg tertera diatas, Qayyum panggilan kami sume untuk dia dan dia pun de name timangan lain iaitu Iman.. pe nak tau kenapa Iman? Time baby dia asyik x berapa sehat so aku jumpe lah Si Polan yg pandai perubatan tradisional ni, Si Polan tu bagitau nama anak aku tu berat so anak aku x boleh bawa kenelah di ganti dgn nama panggilan selain nama yg ada...( urmm ada ke kes camni ) Tapi nama Iman tu bertahan beberapa bulan je lepas tu kami sume panggil Qayyum balik..Teringat plak dgn mama muda berusia 18 thn semasa aku bersalin di hospital. Dlm wad biasalah yg tak kenal jd cam kenal bertahun2 becerita macam2 isu dan berbab2 plak tu (~,^) dia betanye kat aku " akak dah ade nama baby ke " aku menjawab " dah de, kenapa ?" dia plak tanyer lagi " pe namanya? " dan aku pun menjawab lagi "Muhammad Qayyum" ( banyak nye soal jwb ni kan ) " Qayyum tu berat maknenye kak anak buah saya x boleh bawa sampai tukar nama lain " dia cakap camtu aku x amik port langsung sekadar layan je, time anak aku kene tukar nama panggilan aku baru teringat pe yg dia katakan kat aku.



Ngam2 9 bulan mengandung aku bersalin so awal 10 hari lah. Nak tanye ni,korang percaya tak dengan mimpi? Kebanyakkan mimpi tu mainan tido dan juga mainan syaitonnirajim Subahanallah. Aku dpt dua mimpi yg benar pertama, semasa aku mengandung 7 bulan ++ aku mimpi isi form untuk surat beranak dan Mykid, aku tulis nama lelaki dan lepas 2 minggu mimpi tu, aku bleeding aku kene masuk wad atas sebab placenta aku turun sedikit, 3 hari gak aku check in kat wad hikhik.. hari ke 2 di wad aku kene g scan untuk tgk placenta aku dh naik ke belom, baru je letak alat scan tu doctor bagi tau " Baby U de 2 bijilah " siot je ayat dia tau, so aku paham ar maksud doctor tu kan dh tentu boy...

Kes kedua..
5.45 am 08/09/2009

Dua malam sebelum aku bersalin aku mimpi bersalin, bangun pagi aku bediri de air kuar aku sangkakan aku kecing malam ngompol kate org jawe hikhik, aku buat x tau je aku amik kain terus lap lepas tu aku boleh lagi pi gosok baju keje dan siapkan bearkfast pagi tu. Aku ceritalah mimpi aku kat husband aku time breakfast dia tanyer aku ok ke klu x dia cuti aku ngan poyo kate aku ok dan suruh dia pegi keja...

7.50 am

Selepas dia pegi keje aku siap2 nak pegi klinik desa Olak Lempit ( lepas nikah aku dok sana sbb husband keje dekat Kajang kitorang cari rumah sewa yg hampir2 tgh antara ofis aku dan dia) wah siap pakai baju keje ni dgn pas keje tergantung kat leher aku ni. Sampai sana sume pandang aku sbb time tu bukan untuk ibu2 ngandung tp untuk kanak2 nurse tu tanyer kenape datang dan aku becakap sekadar nk tanye air ketumban tu warne pe ye? nurse tu kate putih dan kuning2 siket, tak semene2 mencurah2 air ketumban kuar, dan mmg sah tu air ketumban...tu lah mimpi kedua kau yg betul2 terjadi......Dalam kejadian tu aku betul2 tak puas hati ngan nurse tu sebab dia lepas tangan tak nk hantar aku g hospital dia suruh aku pi drive sdr ke Banting time tu malas dok tekak yang penting keselamatan anak aku ni....

8.15 am

Sesampai je kat hospital aku parking kete aku amik segala yang penting dan yg paling penting buku pink yang sentiasa kemane je aku pergi. Orang2 sekeliling pandang aku maybe sebab seluar aku dh lecun dek dgn air ketumban, masuk wad terus dibawa aku masuk labour room dan nurse check jantung dan pegerakkan baby alhamdullah ok dan active...dah tu aku kene cucuk sana sini tang montot aku kene cucuk gak sbb air ketumban dah kuar dan jalan nyer x buka langsung.....tgh2 dok kene cucuk husband aku call ni memang kebiasaan nyer dia akan call dan bertanye aku dh sampai atau belom kat ofis, tp hari tu aku bgtau yg aku dh sampai labour room teperanjat dia, aku suruh dia call ofis dan orgtua aku untuk bgtau hal ni sbb dlm labour room mane boleh gune handphone...


11.25 am

Aku sudah terasa sakit nak bersalin sakit ni mula dgn 10 minit sekali..Alhamdulillah dlm kesakitan org2 tersayang de disisi aku...Aku tidak boleh duduk diam asyik bejalan je untuk tahan kesakitan..Dalam jam 12.00 pm sakit aku start 5minit sekali aduhh tuhan je yang tau pe yang aku rase...keluar masuk labour room aku tak kire tp banyak kali gak lh check baby dgn jalan sekali..

10.20pm

Jalan baru buka 1 cm je uhhh jauh betul ke 10 cm....husband aku tetap setia menunggu di luar wad...Untuk pengetahuan korang sume aku x jamah makanan sekadar air putih je, xde sape yg larat nk makan time sakit2 baru nganga je sakit tu dtg kebetulan plak tu bulan puasa.. Aku try tido tp x boleh nk lelapkan mata asyik menahan sakit dan menangis je...


3.00 pm 09/09/2009

Aku bagitau dekat staff nurse yang aku sakit betul2 sakit kire2 3 -4 minit sekali aku masuk labour room check jalan sudah buka 3 cm wahhhh lame nyer.....husband tgk aku xde dekat katil je dia tau aku kat labour room dia mesti ingat aku tgh bersalin hikhik kuar je dia tanyer berape dh buka....

7.10 am

Tak sempat aku nk makan aku dh merengek dekat staff nurse aku sakit dh 2 minit sekali nie dia terus bawa aku masuk labour room.. derang masukkan air sebab aku x makan dan minum dan check jantung baby lagi...aku dh gelisah pantang nampak nurse aku panggil suruh urut belakang aku sampai de nurse cakap nnt hidung anak akak pesek nnt tau, aku cakap x kesahlah sbb aku tgh sakit sgt2....

8.00 am

Staff nurse check jalan lagi baru buka 4 cm dan bagi ubat dan masukkan dlm montot aku untuk aku buang segala isi perut hukhuk...aku tukar uniform konon2 nak besalin lah n the aku kene induce untuk tolong baby kuar sbb air ketumban aku sudah kuar 24 jam....


11.05 am

Sakit lebih dari sakit sebelum ni dan terase nak buang air besar bile aku bgtau kat nurse dia tgk jalan dan dia bgtau nk buang buang je kat katil ni tak pe nanti de org bersih kan...Sekali lagi dia check jalan, dia suruh aku teran aku tanyer " kenapa? jalan saya dh buka 10 cm ke? " dia jawab ya so pelagi aku dok teran ar tp aku tak kuat dan takde tenaga mungkin sebab aku tak makan...

11.45 am

Ya Allah begini lah rase emak aku melahirkan aku....Teran2 sekuat2nya tp x berhasil gak..aku mintak air nak minum ade Sister tanye adik nak air putih atau milo aku bgtau bagi je lah dua2..Aku stop teran kejap nk minum dulu...

12.00 pm

Kali ni dah masuk 3 org yg nak bidan aku akhir sekali Dr india lelaki nama dia Dr. Alvin mcm2 cara dh buat sampai kene pakai kekuda ( palang besi untuk letak kaki ), selain tu Dr. Alvin luruskan kaki aku dan ditolak tp x berjaya gak...sampai aku mintak operation atau vakum staff nurse bgtau vakum ni x berapa elok untuk otak baby dan dia pasti yang aku boleh melahirkan...

12.30 pm

Akhirnya insan yang aku nantikan selama 9 bulan betul ada didepan mata Ya Allah besar nikmatmu kepada hambamu ini..Aku lah Supermama 2nd time nnt aku dh tau camne caranye dn tau berapa lame aku nk besalin aku nak mkn sepuas2nye cam kawan aku ckp dia dh dpt tanda dia pi singgah mcD dia singgah Pizza dan dia singgah KFC untuk kumpulkan tenaga cz dia pun 1st kes cam aku Alhamdullah dia kate senang nk bersalin...

Inilah pengalaman aku untuk berkongsi dengan korang semua...Aku menahan sakit bersalin semala 24jam kebiasaannya rasa sakit bersalin tu dlm belas2 jam je...Sesungguhnya kesakitan itu adalah penghapus dosa2 kecil kita.. (~,^).....

2 comments:

faiz said...

perit suka duka....pengalaman berbaloi sebgi ibu:)

zura bahrin said...

yup berbaloi- baloi..